Kaupat nostivat kilvan muovikassien hintoja

Toukokuun 5. päivänä käynnistyi päivittäistavarakaupan ja ympäristöministeriön yhteinen ”Onko tämä viimeinen muovikassisi?” -viestintäkampanja, jonka tavoitteena on vähentää kaupasta ostettujen kertakäyttöisten muovikassien kulutusta.

Lidlin muovikassin hinta nousi maaliskuussa 39 senttiin ja muut kaupparyhmät nostivat hintoja toukokuussa niin, että pienten kokoluokan kaupoissa se nousi samaan, mutta hypermarkeissa 35 senttiin.

Kaupparyhmät ovat vauhdittaneet muovikassien käytön vähentämistä nostamalla niiden hintoja. Ensimmäisenä hintoja nosti Lidl, joka nosti jo maaliskuun 7. päivänä muovikassin hintaa 30 sentistä 39 senttiin. Kestokassin hinta oli Lidlissä laskettu 1,99 eurosta 1,49 euroon ja paperikassin hinta 29 sentistä 25 senttiin.

– Ei ole meille lainkaan tyypillistä nostaa arkisen tuotteen hintaa näin rajusti, mutta nyt haluamme saada muutoksen ostokäyttäytymiseen ja ohjata kuluttajia käyttämään muovikassin sijaan jo omistamaansa kassia. On mielenkiintoista nähdä, minkälainen muutos hinnoittelulla voidaan saada aikaan, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.

S-ryhmä toteutti hinnanmuutokset toukokuun 5. päivänä.

– Muovikassin hinta nousi Prismassa 0,35 euroon ja muissa marketkaupan ketjuissa 0,39 euroon, kertoo ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta. Paperikassi maksaa edelleen 0,25 euroa, ison kestokassin hinta laskee 1,25 euroon.

K-ruokakaupoissa muovikassien hinnat nousivat 13. toukokuuta. K-Citymarketeissa kassi maksaa nyt 0,35 euroa ja sekä K-Supermarketeissa että K-Marketeissa 0,39 euroa.

– K-ryhmän kyselytutkimuksen mukaan muovikassi valitaan usein muiden vaihtoehtojen sijaan, koska sitä voi käyttää roskapussina. Roskapussiksi kannattaa kuitenkin valita rullassa myytäviä jätekasseja – ne ovat ohuempia ja sisältävät näin ollen vähemmän muovia sekä ovat myös edullisempi vaihtoehto, kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

EU:n uudessa 11.2.2025 voimaan tulleessa pakkaus- ja pakkausjäteasetuksessa säädetään aiempaa selkeämmin jäsenvaltioille määrällinen tavoite kertakäyttöisten muovikassien kulutukselle: vuosittain enintään 40 kassia per henkilö vuodesta 2026 alkaen.

Vuonna 2023 suomalaiset ostivat noin 344 miljoonaa muovikassia eli yli 61 kassia henkilöä kohti. Päivittäistavarakaupasta ostettuja näistä oli noin 85 prosenttia. Keskimäärin laskettuna jokaisen suomalaisen tulisi ostaa vuosittain 20 muovikassia vähemmän, jotta saavutettaisiin kunnianhimoinen tavoite, 40 kassia per henkilö.

Muovikassit ovat yksi ruokakaupan eniten myydyistä tuotteista. Hintojen nousun myötä niistä saatava kate kasvaa. Lidlin kahden kuukauden kokemus hinnankorotuksesta osoittaa, että muovikassittomien ostoskertojen määrä on kasvanut 2,6 prosenttiyksiköllä, mikä kertoo ostokäyttäytymisen hitaasta mutta positiivisesta muutoksesta.